mikkohalonen

Suomi tuhoaa omaisuuttaan piittaamattomasti Venäjän malliin

Tienpidossa vääränlainen säästäminen tulee todella kalliiksi.

Tiet rapautuvat, eivätkä määrärahat tule riittämään tämän hölmöilyn takia.  

Lähitulevaisuudessa ei ole pientäkään toivoa tiemäärärahojen riittämiselle, sillä valtion velan maksu alkaa pian ja  tiemäärärahaylitykset pannaan rahanpuutteessa varmasti kuriin.

Bitumin hakkautuminen irti kiviaineksen väleistä, syntyy kuoppa, joka täyttyy sateisena aikana vedellä.

Eroosio alkaa syödä pinnoitetta, lopulta syntyy läpimenevä reikä, jolloin vesi pääsee asfaltin alle, rikkoen tien. Sateiden pinnoitteisiin aiheuttamia ammottavia reikiä pidetään suurempana ongelmana, kuin normaalia routimista.

Mikään tavallinen määräraha ei tule riittämään teiden tuhoutumista vastaan, jos Suomi jatkaa samaan malliin. Lisäksi teiden korjaaminen tulee tuplaten kalliimmaksi, jos pohjarakenteet pettävät.

Leikkausten sijaan pitää osoittaa nopeasti lisää varoja. Täten hidastettaisiin elintärkeän kansallisomaisuuden rapautumista, samalla saataisiin nopeasti uusia työpaikkoja.

Suomen tieyhdistyksen laskelmien mukaan teiden korjausvelka on jo 1,5–2 miljardia euroa. Velka kasvaa nykyisellä vauhdilla jopa 200 miljoonaa euroa vuodessa.

Sillä lisäsummalla tiestöt pidettäisiin vasta edes nykyisessä kunnossa.

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitus päätti kevään budjettikehysriihessä leikata liikenteen väylärahoituksesta sata miljoonaa euroa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Tärkeimmät väylät pidetään kelvollisessa kunnossa tulevaisuudessa, muut jätetään syrjäseuduilla kohtalonsa huomaan.
Maaseudun valtimot eli maantiet leikataan poikki.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Hyvä kirjoitus. Muistelin kuunnelleeni radiosta jonkun tiehallinon kaverin haastattelun, jossä hän kertoi, että jos vielä leikataan, tulee pääteidenkin talvikunnossapidossa ongelmia. Korjatkaa jos muistan väärin.

Lisäksi muistaakseni meiltä kuoritaan asfalttia pois satoja kilometrejä ja palautetaan soralle. Tästäkään ei ilmeisesti edes tiedetä tuoko se säästöjä vai pahentaako se tilannetta.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Kyllä se routa tuhoaa kuoritut soratiet. Parin vuoden päästä niillä ajellaan vain traktoreilla.
Itku pääsee, kun ajattelee Ruotsin hyvin hoidettuja tietä.
Hallitus tuhoaa tämän maan, sen pitäisi olla hidasälyisellekkin jo selvää.

Käyttäjän perttikostiainen1 kuva
Pertti Kostiainen

Systeemi on tämä että kasataan kaikki etelän keskuksiin niin voidaan jättää tiet muualla vaikka kasvamaan horsmaa. Tämä on tätä päivää, ei muusta ole väliä kunhan oma mökkitie höylätään

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Suomen ongelmassa tuulivoimaloissa kiteytyy velkakierre. Kaikille on selvää, mitä tapahtuu, mutta helpointa on katsoa muualle ja odottaa konkurssia, niin kävi Talvivaarassa ja niin tulee käymään myös tuulivoiman syöttötariffi huijauksessa. Lähes 300 miljoonaa euroa vuosittaista tukirahaa annetaan Pekkarisen "perheen" syöttöön, vastineeksi saadaan tehotaseessa nollan arvoista sekundasähköä.
Perusrakenteet jäävät sitten rahanpuutteen takia huoltoa vaille, annetaan rapautua tiet ja sillat eikä välitetä enää mistään mitään. Ja minkälainen terveys- ja ympäristöhaitta tulee näiden satojen valtavien yli 200 m korkeiden tuulivoimala ryppäiden takia, luontoon, omaisuuden arvon romahduksiin, asuntoihin ja kaikki pelkästään jonkun "mafia" -perheen rahan ahneuden takia.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Rahaa ei tule tienpitoon, vaan väheneminen on edessä. Suomi alkaa käydä yhdenvertaiseen kamppailuun Venäjän kanssa tiestön kunnossa. Venäjällä ne ovat aivan hirveitä ja kohta meillä myös.

Toimituksen poiminnat